چربی مازاد باعث بروز دیابت نوع 2 می شود

20دسامبر 2019 - برای اولین بار، دانشمندان توانسته اند نظاره گر ابتلای افراد به دیابت نوع 2 باشند، آنها تأیید کردند که سرریز شدن چربی بیش از حد از کبد به لوزالمعده باعث ایجاد این بیماری مزمن می شود .این تحقیق به رهبری پروفسورRoy Taylor  از دانشگاه نیوکاسل در انگلستان، در مجله Cell Metabolism منتشر شد.

در این مطالعه گروهی از افراد منطقه ی تاینسایددر انگلستان که قبلاً به دیابت نوع 2 مبتلا بودند، شرکت داشتند. آنها در طی مطالعه ی DiRECT به رهبری پرفسور تیلور و مایک لی از دانشگاه گلاسگو، توانسته بودند با از دست دادن وزن با موفقیت بیماری دیابت را در خود معکوس نمایند.

اکثریت این افراد در طول دو سال باقی مانده از تحقیق، غیر دیابتی باقی ماندند، با این حال، در گروه کوچکی از آنها که وزن از دست رفته ی خود را باز یافتند، دیابت نوع 2 مجددا پدیدار شد.

پروفسور تیلور از انستیتوی کاربردی سازی و تحقیقات بالینی دانشگاه نیوکاسل درباره آنچه با کمک تکنیکهای پیشرفته ی اسکن و نظارت بر خون یافته اند، توضیح داد.وی اظهار داشت: ما شاهد بودیم که با تجمع بیش از حد چربی در بدن، و پر شدن ذخایر زیر پوستی چربی، به اجبار چربی اضافه در جای دیگری از بدن ذخیره می شود. مقدار چربی که می تواند در زیر پوست هر فرد ذخیره شود، از هر شخص به شخص دیگر متفاوت است، که نشان دهنده یک "آستانه چربی شخصی" است که بالاتر از آن حد، چربی می تواند مشکل آفرین شود.وقتی چربی بطور ایمن قابل ذخیره در زیر پوست نباشد، پس از آن وارد کبد شده و در آنجا ذخیره می شود، و مازاد آن به سایر نقاط بدن از جمله لوزالمعده منتقل می شود. انباشته شدن چربی در لوزالمعده سبب مسدود شدن آن، و خاموش شدن ژنهایی می شود که هدایت مستقیم چگونگی تولید موثر انسولین را بعهده دارند و این باعث ابتلا به دیابت نوع 2 می شود.

این تحقیق فرضیه ی "چرخه دوقلو" را که توسط پروفسور تیلور مطرح شده بود، تأیید کرد. او معتقد بود که دیابت نوع 2 ناشی از تجمع چربی بیش از حد در کبد و لوزالمعده است، و به ویژه اینکه این روند قابل برگشت است.

مقاله ی اخیر براساس مطالعات قبلی محققان دانشگاه نیوکاسل که توسط مرکز دیابت انگلیس پشتیبانی شده بود، پایه گذاری شد. مطالعه ی اخیر نشان داد که دقیقاً چرا دیابت نوع 2 می تواند معکوس شده و کنترل قند خون به حالت عادی برگردد. مطالعات پیشین به پژوهش بزرگ DiRECT منجر شده بود که نشان داد کارکنان مراقبت های اولیه می توانند با استفاده از یک رژیم غذایی کم کالری بمنظور کاهش وزن، دیابت نوع 2 را معکوس نمایند.

در این مطالعه یک چهارم از شرکت کنندگان با موفقیت توانستند 15 کیلوگرم یا بیشتر از وزن خود را کاهش دهند، از این تعداد تقریباً 9 نفر از 10 نفر موفق به معکوس نمودن دیابت نوع 2 خود شدند. پس از گذشت دو سال، بیش از یک سوم این گروه عاری از دیابت بودند و حداقل بمدت 2 سال نیازی به مصرف هیچ یک از داروهای دیابت خود نداشتند.

در سال 2020 ، قرار است این رویکرد برای مدیریت دیابت نوع 2 در افرادی که به تازگی به این بیماری مبتلا شده اند از سوی سیستم بهداشتی بریتانیا بصورت آزمایشی برای 5000 نفر در سراسر انگلیس اجرا شود و یک برنامه مشابه در اسکاتلند نیز در حال اجرا است.

پروفسور تیلور گفت: این بدان معنی است که اکنون می توانیم دیابت نوع 2 را به عنوان یک بیماری ساده ببینیم که در آن فرد چربی بیشتری را نسبت به آنچه می توانسته است از عهده ی آن برآید، در بدن خود ذخیره کرده است.این بدان معنا است که از طریق رژیم غذایی و کاهش وزن و از دست دادن چربی و عدم بازگشت به وزن قبلی، بیماران قادرند به طور بالقوه دیابت خود را معکوس کنند. هرچه زودتر این کار بعد از تشخیص انجام شود، احتمال بیشتری برای بهبودی وجود دارد.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2019-12-overspill-fat-shown-diabetes.html